Київський національний університет
театру, кіно і телебачення
іменi І. К. Карпенка-Карого

  1. іконка дім Головна
  2. Діяльність 🢒 Дайджест Прологу – 2025
Діяльність

Дайджест Прологу – 2025

ХХІ Міжнародний студентський кінотелефестиваль “ПРОЛОГ” відкрився!

ХХІ Міжнародний студентський кінотелефестиваль “ПРОЛОГ” відкрився!

Як пройшло відкриття фестивалю — серця студентського кіно?

16 листопада 2025 року в Будинку кіно, вдруге поспіль після тривалої паузи, урочисто розпочався XXI Міжнародний студентський кінотелефестиваль «Пролог». Одного і неповторного майданчика для молодих кінематографістів України та зарубіжних кіношкіл, з його основною метою — популяризація студентського кіно та першого діалогу між фільмом та глядачем.

Фестиваль засновано Міністерством культури України, організаторами якого є Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, за підтримки Державного агентства України з питань кіно, Національної спілки кінематографістів України та за участі продюсерської агенції «Спільна перемога» і ренталу “PATRIOT”.

Вечір розпочався не одразу з палких промов та фільмів у «Червоній залі». Темою цьогорічного відкриття стала «Червона доріжка». Можливо перший, але не менш тріумфальний крок, який стане початком великої історії. Окрім цього, організатори надихнули нас величними постатями у сфері кіно, фігури яких супроводили нас аж до самої зали! Теплі зустрічі та обійми, посмішки на фотозоні та подих натхнення з самого входу в Будинок кіно. Камера, мотор, почали!

Більш офіційно, але не менш цікаво. Наступна частина продовжилась не лише провідними словами ведучих, а також вітальними промовами від ректорки Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Карпенко-Карого – Інни Кочарян, яка зазначила: «Для мене велика честь сьогодні відкрити Міжнародний студентський кінотелефестиваль “ПРОЛОГ” — це подія, яка об’єднує творчу молодь, відкриває нові імена та демонструє, наскільки потужною може бути мова кіно, коли в ній звучать щирість, сміливість та пошук нового».

До привітань долучилася перша заступниця Міністра культури України Галина Григоренко, наголосивши на важливості голосу молодих митців:

«Будьте зухвалими, будьте критичними, будьте відкритими до нового досвіду. Ваш критичний погляд – це не лише позитивне кіно, це абсолютно різне кіно, яке може давати інший погляд на наше сьогодення, на нашу боротьбу, і на те, як ми формуємо майбутнє і чого прагнемо».

Голови Державного агенства України з питань кіно – Андрія Осипова, який хоч і не зміг бути присутнім на самій церемонії, але привітав залу відеозверненням. Організатори підкреслили, що проведення фестивалю саме зараз – у складний час – має особливе значення. Це шанс для студентів показати свої роботи, попри всі труднощі наших реалій, отримавши цінний зворотний зв’язок від професіоналів та знайшовши нових однодумців.

Кожен знайде, те що шукає! Ведучі оголосили, що протягом фестивалю, який триватиме до 22 листопада, глядачі матимуть змогу переглянути 244 фільми. В конкурсній програмі будуть змагатися короткометражні ігрові, документальні та анімаційні кінотвори. Цього року також візьмуть участь в показах студенти не лише з України, а й із Європи — з кіношкіл Німеччини, Польщі, Литви, Чехії, Ізраїлю та Франції. Крім того, «Пролог» передбачає сценарні пітчинги, майстер-класи від досвідчених кіномитців та творчі вечори. А також сенсація! Тут з’явиться новий формат – «Хвилина», обіцяючи бути сучасним експериментом. А приємним присмаком залишиться перегляд та зустріч з авторами робіт з блоку «Панорама сучасного кіно».

Зустрічаємо журі! Складається воно з авторитетних діячів кіномистецтва: режисери, сценаристи, продюсери, оператори та кінокритики. Обраними стали: Роман Балаян, Марина Врода, Альона Пензій, В’ячеслав Туряниця, Жанна Озірна, Сергій Тримбач, Ярослав Пілунський, Валерія Сочивець, Олександр Гусєв, Єва Зур’ян та В’ячеслав Турниця.  Не просто ознайомились з ними, а відчули менторство. Для студентів вони винесли важливі й щирі, настанови:

«Це не спорт, тут переможець не буде обʼєктивним для всіх.. Головним лишається зустріч з новими ідеями та творчий погляд.» – Сергій Тримбач;

«Головне, що у вас є можливість спілкуватися, що ваш труд може бути оцінений у дружній та демократичній атмосфері.» – Ярослав Пілунський;

«Якщо це і не розширить наше уявлення про можливе на кіноекрані, то у будь-якому разі викличе у нас емоції.» – Олександр Гусєв;

«Чим більше робиш, тим більше отримаєш, все не так складно як воно здається!» – Єва Зур’ян;

«Ні у якому разі не здавайтесь.» – Валерія Сочивець;

Спеціальну програму “Хвилина” оцінює окрема команда професіоналів і молодих митців, до якої увійшли: Єва Базів — студентка КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого та режисерка фільму-переможця у Швеції; Андрій Ширко — режисер і генеральний продюсер «Шмальгаузен»; Марія Стопник — акторка театру й кіно; Дмитро Сова — актор театру, кіно та дубляжу, Захисник України; Аглая Ногіна — художниця, авторка персональної виставки «Архіпелаг»; Михайло Маслобойщиков — режисер, член «Сучасного українського кіно» та НСКУ; Арсеній Сєрий — барабанщик, який працює з провідними українськими артистами; Євгеній Гудзь — актор драматичного театру та кіно.

Але не поспішайте бігти у кафе-ресторан Будинку кіно. Яке відкриття кінофестивалю, без кіно? Щоб повноцінно поринути у атмосферу великої теплої родини фестиваль запропонував нам переглянути стрічки , щоб краще відчути енергію наших наставників , створених у студентські роки. (Стрічки Романа Балаяна, Валерії Сочивець, Жанни Озірги та В’ячеслава Туряниці. Дякуємо їм.)

Урочиста церемонія відкриття ХХІ Міжнародного кінотелефестивалю “ПРОЛОГ” завершилась показом студентських робіт членів журі, а саме:

    • “Злодій” — дипломна робота Романа Балаяна;

    • “Крос” — фільм Марини Вроди, який отримав канську пальмову гілку в студентській номінації;

    • “Дорослий” — короткометражна стрічка Жанни Озірної, лауреатки премії імені Олександра Довженка та Шевченківської премії;

    • “Кров” — студентський фільм Валерії Сочивець, один з перших фільмів об’єднання СУК, який отримував відзнаки на міжнародних та українських майданчиках;

    • Магістерська робота режисера, В’ячеслава Туряниці, яка заснована на бекстейджах та інтерв‘ю з членами команди дебютного повнометражного фільму Філіпа Сотниченка «Ля Палісіада».

Старт покладений, але фініш вже попереду. Встигніть насолодитися, оцінити, познайомитися і готуйтесь, що час може пролетіти дуже швидко. До зустрічі на фестивалі!

Слідкуйте за новинами на сайті.

Автор тексту: Мельничук Поліна, студентка 2 курсу кафедри кінознавства.
Автор фото: Потанін Станіслав.

День 1

Перший день XXI Міжнародного студентського фестивалю «Пролог» пройшов немов прихід весни після бурної та холодної зими. Активності, студентська тусовка що «править балом», сміх та гумор — усе це було наявне в достатній кількості.

Ох, фільми… Куди ж без них, фільмів що заповнюють душу кожного з нас — від звичайних фанатів кіно до знавців цього «восьмого дива світу». Фільми були. І ого-го які…

От тільки, здавалось, що авдиторія так і не з’явиться…

На 11:00 було ледве половину людей в синій залі Будинку Кіно, відколи мав розпочатися показ першого блоку фільмів (у даному випадку, з документальних стрічок). Дуже повільно збиралась авдиторія. Хтось приходив, а хтось наче «тікав» з зали. Помилково? Небажання? Думаю, що це немає значення.

Врешті, як казав пан Валерій Лобановський: «Результат на табло».

Пану Дмитру Томашпольському (до слова, один із організаторів кінофестивалю «Пролог») довелось піднімати бойовий запал серед тих небагатьох, хто був присутнім.

— Зачекаємо 10 хвилин! — сказав притаманною для нього інтонацією.

Без виразного гумору Томашпольського ймовірно від смути повтікали б й ті, хто прийшов. Однак не обійшлось без курйозної ситуації: глядачка, що прийшла в зал не оцінила гумор пана Дмитра.

Та попри усе, скепсис посилювався по мірі того, як показували фільм за фільмом. Люди йшли, та йлши — повторювався сценарій прем’єри фільму «2001: Космічна одіссея» Стенлі Кубрика.

— Ну от, приїхали. Зацікавлених нема, для кого все це? — думав я, поставивши під сумнів успіх початку фестивалю.

Але ж недаром «Пролог» так і називається, що це є початок?

Час розтавив усе на свої місця.

Власне, кілька слів про фільми з документального блоку. Найбільш оригінальна робота мені видалась у Кирила Солощенка («Дорога нагору сходами вниз»). Проблематика близька, як ніколи: йти до своєї мети попри усе. Навіть якщо це акторське ремесло у театрі, яке буде приносити хіба що власне задоволення, аніж фінансову вигоду.

А потім була перерва. Людей, що відвідували фестиваль та мали бажання подивитися фільми, на щастя, ставало все більше і більше. Студенти немов отримали друге дихання. Ближче до початку довгоочікуваного мною блоку ігрових фільмів синя зала була повністю заповнена.

Найбільшу реакцію глядачів блоку ігрових фільмів здобула робота «Відьма» (реж. Олексій Риндін). Безумовно красиво знята, змонтована, зіграна і що важливо — розказана історія. Поставлена за  однойменним твором Михайла Коцюбинського, історія тут (на мій подив) не про кохання, а скоріше про межу вірувань, фанатизм дотримання яких часто призводив до зламаних долей дівчат (впевнений, що й не тільки з ними), які у більшості своєму не могли протистояти цьому. Тож, не дивно, що ця робота наразі виділяється візуальними, акторськими та операторськими рішеннями.

Гарне кіно, безумовно.

Отож: червона доріжка (наче я на Канни приїхав), вирізані вручну картонні моделі відомих акторів/актрис та режисерів (на мене аж Коппола впав на голову, кумедно, але злякався достатньо-таки!)…

Наскільки оригінально, настільки це виразно підкреслює зв’язок зі світовою кіноспільнотою. Не самі по собі, мені подобається підхід.

Епілогу тут не буде, бо це лише пролог — початок тижня кінотусовки, яка з роками буде лише ставати міцніше. Дай боже, щоб з роками ми пам’ятали і розуміли:

Коли кажуть «To be Continued…» це значить одне — кіно було, є і буде.

                                                                   Коломієць Кирило,
студент 2 курсу кафедри кінознавства

День 2

Мозаїка вівторка

Підійшов майже екватор фестивалю, зали стали трохи тихіше, студенти тверезіше, але програма кінофестивалю «Пролог»  на вівторок 18-го листопада тільки набувала відвертості. Прокидатися об 11 ранку у вільний від занять час на третій день фестивалю стало на дрібку складніше, кави ставало все більше і більше, але ранкове різноманіття встигли відвідати найвідданіші! Період з 11:00 по 14:00 можна було розбавити декількома варіантами: пітчингом сценарних проєктів, конкурсною програмою документальних фільмів (блок 9) та конкурсною програмою ігрових (блок 2).

Пітчинг – мистецтво переконати слухачів, що історія варта уваги та вкладення коштів, у нашому випадку, перший старт та зародження нового фільму. Студенти з різних курсів та кафедр могли отримати не тільки безцінний досвід публічних виступів, а й поради і критику журі – членів Гільдії сценаристів України. Головним наставником, головою журі виступив Андрій Бабік, сценарист і викладач кафедри кінорежисури та драматургії! Так, це страшно і хвилюче, але безмежно корисно, особливо якщо запрошені люди є професіоналами своєї справи. Наприклад, Оксана Крамар (сценаристка), Юрій Голіченко (сценарист та викладач кафедри драматургії та кінорежисури), Олексій Комаровський (драматург, педагог, сценарист). А ідеї нові, свіжі, цнотливі. Різноманіття представлених жанрів: пригодницькі комедії, психологічні драми, трилери, детективи, драмеді і навіть містика! Це не змагання, це один з важливих дебютів.

Одне покоління, різний вік, але кожен окремий неповторний досвід та думки, які нам прокричать режисер(ки)и на «Пролозі». Знову 1, 2, 3 і 4 курси; КНУТКІТ, КНУКІМ, КУК, Українська Кіношкола – всі поєднались кінематографом!

Три покази документальних (неігрових) блоків хочеться охарактеризувати одним реченням – спогади про молодість тікають від нас по-різному. Тут було про прийняття, про втрати, про перебіг теперішнього і минулого. Блоки були по-своєму різні і по-своєму схожі, від танцю життя до хроніки смерті, від втраченої спадщини до бажання жити. Хроніка, кіно-есе та багато-багато глибоких портретів. Познайомились зі спогадами та життям бабусі, зараз і в часи Другої світової війни, «Як добре жить, та нема коли, але мені тільки зараз стало добре» – «Коли квітне душа» — Лисиціна Єлизавета, КНУТКІТ, 4 курс. Портрет балету та памʼять про конів,стертих зі сторінок підручників (GRAND JETÈ» — Анастасія Нагач, КНУТКІТ, 4 курс) та «Кіньми крізь віки» (Анастасія Сідляр, КНУТКІТ, 4 курс). Розпач, біль за втраченим другом під час обстрілу («Prayer (Молитва)» — Данило Процко, КНУТКІТ, 1 курс)  та про підтримку ветеранів, «Їм всім весело, а у нас війна» («Поговори зі мною, тату» — Вероніка Лях, КНУКІМ, 1 курс).  Відбувається дотик до нашої душі крізь різні маршрути.

«Перший раз – як перший; другий раз як другий раз, третій раз як звичка» – «Сейшн», Мамонтов Єгор, КНУКІМ, 2 курс.

Протилежний жанр – ігровий. Знову три блоки. Втечі від себе або оборона власного «Я». Примирення, сварки, минуле та майбутнє. Спектр став довжелезним. Перша точка: «Якби була можливість востаннє поговорити з коханою людиною: ви би почали просити пробачення чи сваритися з нею так, ніби нічого не сталося? Чи зізнались би ви у всіх своїх гріхахперед цією людиною, якби це означало, що його смерть стане реальною?» Мати та донька проводжають назавжди батька-військового («Я йду» — Максим Пшеничний, КУК, 4 курс) та «Sea Isnʼt Salty Today» — Дарія Ткачук, КНУТКІТ, 1 курс –«Море могло би змити спогади, але сіль тут – сльози».Остання точка, протилежна – надія, жага та незалежність. Все це найбільше підкреслили роботи Марії Хомутіної, студентки КНУТКІТ, 4 курс – «Свята Софія», військова драма про жінку-революціонерку у медицині під час Першої світової війни, Софію Окуневську-Морачевську, та робота під назвою «Егоїстка» Вероніки Марченко, учениці Української кіношколи, про дівчину яка завзято, але тернисто досягає нарешті своєї мрії, проклавши шлях абсолютно самостійно крізь роки…

Гама кольорів, спектр яких, може, і вміщує протилежні значення, але ж пропонує величезну кількість розділів між ним.

День підходить до кінця, а фарби оно тільки-тільки розливаються. 19:30-21:00 – гостей запросили на творчий вечір літературного альманаху «Пнябзик» (незалежний культурно-мистецький проєкт). Шукаємо в інтернеті, подивимось: часопис, видавництво, заходи і медіа, невже все? Ні, зовсім ні! Чи готові ви стати свідками авангардного мистецтва? За обмежений час ми побували на уроках історії, філософії, мистецтва, музики та інтимності. Цілий перформанс в малій залі Будинку Кіно, для якого камерна обстановка виявилась потаємною скринею, але при цьому мала енергетику Палацу спорту у Києві. Музика, жива картина на стелі, проза, поезія від самого серця авторів. Ніби диск з класичною музикою, який підійшов би на супровід літературника, поцарапали, і це її не пошкодило! Зʼявилось абсолютно нове звучання. Хай народжуються нові фарби, звучання – нове мистецтво!

Авторка тексту і фото: Мельничук Поліна, студентка 2 курсу кафедри кінознавства

День 3

Фестиваль на своєму екваторі

Поки хтось досипав вдома після вечора у «Вавілоні» Будинку кіно, інші або йшли по кавупісля першого перегляду ігрових стрічок, або з сонними очима на відкриту розмову до паніВалерії Сочивець – продюсерки, режисерки та сценаристки, засновниці ТО «Сучасне українськекіно», а також членкині журі «Прологу».

Хоч публіки було і небагато – прийшли лишезацікавлені.

Ми почули про кіновиробництво з усіхсторін: як із творчої сторони, так і з бюрократичної. Чому ні в якому разі режисер не повинен брати на себе зобов’язання продюсера? Як режисеру шукати продюсера? Або як можнаразом почати проєкт, прочитавши ваш сценарій ізатягнувши продюсера до «Макдональдса»? 🙂

Скільки б про це не говорили, питання, звісно, не закінчуються: про гроші, про натхнення, про пошук себе та як не загубити себе в «гіблих» проєктах, які тобі нецікаві. Та, звісно, – що робити після університету?

Про все це ми говорили з Валерією, яка дужевідкрито відповідала на питання кожного. Поділилася своїм досвідом як багатогранналюдина з великим шляхом, кажучи з посмішкою: «Коли я продюсую, завжди кажу, що це я набираюся досвіду у режисерів, щоб потімтворити своє».

Поки на вільній розмові кіношники закидали Валерію питаннями, у Червоній залі тим часом проходив показ «Довбуша» та зустріч з Олесем Саніним. Це стало логічним підкріпленнямнастрою робіт студентів, насичених увагою та турботою до нашої культури та людей – як у документальних стрічках, так і в ігрових.

5-й блок документальних стрічок став саметаким нагадуванням. Розповідаючи про досвід, втрати, життя під час війни та можливість жити, турбуючись про свою сім’ю, людей поруч, наших чотирилапих друзів та, звісно, нашу ідентичність.

Плавно відпочивши після ігрового кіно та перерви, 6-й документальний блок, який особистомене вразив, приніс нам історію людини, яка вірить – нашого пораненого військового у «Ковчезі» Івана Колотухіна; «Бронза» –  розповідьпро видатного художника та скульптора КиєваВолодимира Щура, роботи якого, якщо прибратиз вулиць, вже не будуть місцями з наших спогадів; та «Оператор» – спогади оператора Анатолія Хіміча та його думки про кіно й не тільки.

Ігрові роботи цього дня були візуальнонасиченими, сміливими та все відвертішими. Від яскравої «Амадеї» – смішної та експресивної стрічки Алли Ульянової про конфлікт усередині: ким ти справді хочеш бути та заради кого, –  до тихої та ніжної роботи «Інтерлюдія» Вероніки Воловик, стрічки без слів, що працює з музикою та звуком. Це помітно в усіх ігрових блоках цьогодня. Як і «Амадеї», головна героїня якої, заплутавшись і не знаючи, куди йти далі післявідмови у наборі в оркестр, знову бачить перед собою Моцарта – як у дитинстві, коли вчила ноти. Тепер цей уявний друг підштовхує її до імпульсивних дій.

Також вразила стрічка «The Visitor» Яни Петрикової – візуальна вправа зі світлом, джазовата стильна, за мотивами картини Жоржа Фішефе «Au café théâtre».

Найприємніше між переглядами – цеспостерігати за життям між кінозалами й хола́ми: чути розмови за сигаретою біля входу про щойнопереглянуті роботи колег, швидко їх тушити та бігти далі на кіно.

Це, у першу чергу, про нові знайомства, можливість ділитися досвідом, вчитися в інших і бути маленькою частинкою великого.

І в кінозалах світло згасло, бар Будинку кінопоступово спорожнів, музика в холі стала тихішою, доки не стихла зовсім.

А кіно чекає на нас знову наступного дня.

Автор тексту – Небікова Уляна, студентка 1 курсу кафедрикінознавства
Автор фото – Потанін Станіслав.

День 4

Кольори четверга

Фестивалі мовчать, поки їх не змусять говорити. Але цей четвер змусив «Пролог» не просто говорити, а перебивати самого себе, змінюючи теми, інтонації та настрій кожні пів години.

Бути пресою в такий день — це намагатися вхопити суть, коли навколо тебе все змінюється зі швидкістю 24 кадри на секунду, а ти вже стоїш із кавою, гарячішою за твою мотивацію. Трохи сонний, трохи зухвалий, ти стартуєш у день раніше за всіх, і він одразу перестає бути звичайним, адже сьогоднішній обіцяє бути особливо насиченим і унікальним!

Поглянувши зранку на розклад, ми зрозуміли: перерви тут існують лише номінально, суто для того, щоб перебігти з поверху на поверх. День рвався від щільності подій. З 11-ї ранку і до пізнього вечора фестиваль працював як налагоджений, але безжальний механізм.

Ми стрибали з віртуальних мостів із іноземними кіношколами прямо в реалії українського держфінансування, а з комедійних «Уроків толерантності» Аркадія Непиталюка, у напружену тишу документальних блоків. Синя зала, Червона, Блакитна, Мала — маршрут між ними до вечора можна було проходити із заплющеними очима. Тут поруч ходили студенти, викладачі, композитори та режисери, а жанри змішувалися в один суцільний потік: від коротких нових «хвилинних» форматів, до довгих розмов про музику в кіно. Коли цей калейдоскоп облич і екранів нарешті стабілізувався в єдиний ритм, стало зрозуміло – саме так і виглядає пульс фестивалю.

Залишалося тільки видихнути, допити вже охололу каву і сказати собі: Камера… мотор!

Привіт із Польщі

Старт нашого фестивального забігу відбувся об 11:00 у малій залі. Людей, чесно кажучи, було небагато – вочевидь, для творчої тусовки ранок четверга починається значно пізніше. Але ті, хто все ж таки дійшов, отримали навіть більше, ніж розраховували. Замість офіціозу вийшла класна, майже приватна розмова.

На зв’язку з нами була Анна Дубіна, студентка 2 курсу режисури Warsaw Film School. І якщо ви думали, що навчання в Європі це суцільна теорія, то Аня швидко розбила цей стереотип. Найцікавіший інсайд стосувався навчальної програми, виявляється, найскладнішим предметом у них вважаються… уроки еротики. Це не жарт. Анна пояснила це з професійної точки зору: зняти відверту сцену так, щоб це було красиво, виправдано сюжетом і не виглядало вульгарно — це чи не найважчий виклик для режисера.

Трохи пройшлися по «кухні» кіновиробництва. Анна розповіла про реальні можливості для студентів, школа може виділити фінансування на власний проєкт до 20 000 злотих. Сума серйозна, тож мотивація креативити там шалена.

Також розібрали мовне питання, це чистий факт для тих, хто планує вступ. Система проста – якщо хочеш навчатися безкоштовно, мусиш досконало знати польську мову. Англомовний курс, на якому навчається сама Анна, доступний лише на платній основі. Тож вибір за абітурієнтом.

Фінальним акордом зустрічі став перегляд її короткого метра «Brother». Як на мене, ідеальний розігрів перед насиченим днем. Рухаємося далі!

Чотири стіни, холод та ексклюзив від Непиталюка

Це був момент, коли фестивальний графік почав показувати зуби, події накладалися одна на одну, тому довелося тікати з одного івенту та вмикати режим спринтера і перебігати в ервону залу. Вона, до речі, зустріла нас справжнім випробуванням на стійкість, там було неймовірно холодно, тож зігріватися довелося виключно емоціями від фільму, бо на екрані йшли «Уроки толерантності», а одразу після – Q&A з режисером Аркадієм Непиталюком.

Він одразу зазначив цікаву річ – попри те, що зала часто вибухала сміхом, для нього ця історія, по суті, не є комедійною.

Окремо зупинилися на візуальній частині, адже знімати в замкненому просторі – це ще той квест. Група працювала буквально в чотирьох стінах, і щоб картинка не давила одноманітністю, Аркадій поставив перед командою амбітне завдання – зробити так, щоб кожен куток кімнати став пейзажем. І це спрацювало завдяки крутій роботі команди тісноти в кадрі не відчувалося.

Ну і ловіть ексклюзив, який він розповів спеціально для нас: ідея фільму народилася не в сценарній кімнаті, а на Подолі, в Goethe-Institut. Саме там Аркадій потрапив на літературні читання на тему ЛГБТ, які й стали тим самим поштовхом для створення стрічки.

Німецька кіношкола

Далі за курсом конкурсна програма кіношкіл світу (Блок 3). Ми повернулися до Синьої зали, яка за ці дні стала вже рідною – серйозно, 80 відсотків усіх показів проходять саме тут.

Показ студентів німецького Film University Babelsberg почався з великої фестивальної паузи, півгодинної затримки, але це класика. Сама програма вийшла симетричною — стартували з анімації, нею ж і закінчили. Але абсолютний діамант блоку, заради якого варто було чекати, це «My Grandmother is a Skydiver» Поліни Піддубної. До речі, фільм є учасником програми La Cinef Каннського кінофестивалю.

Якщо описати його в трьох словах, то це війна, невагомість і пам’ять. Це анімаційна документалістика, діалог онуки з бабусею крізь час та простір, де одна стрибає з парашутом у мирному минулому, а інша шукає опору під час війни. Було дуже сильно. Але далі ми перепочинемо. Ви ж не забули про каву, про котру я писала у прологу «Пролога» ?

Ігрові фільми блок 8

Тут сталося цікаве розгалуження смаків – мого та аудиторі

За рівнем шуму в залі перемогла «Залежна троянда» Ріни Пономаренко — овації були найгучнішими. Але свою особисту золоту статуетку цього вечора я віддаю зовсім іншому фільмові. Беззаперечним фаворитом для мене став «Лід нескінченності» Любові-Марії Карпів. На мій погляд, це одна з найсильніших робіт блоку. Окрема повага за звук – музика там створює майже трансовий ефект завдяки сміливому прийому, одночасному поєднанню двох саундтреків. Цей аудіальний шар буквально заворожує.

Дотик до історії: Сергій Борденюк про НСКУ

О 17:00 у затишній блакитній залі відбулася зустріч, яка була схожа на щиру, теплу розмову з досвідченим наставником. Голова НСКУ Сергій Борденюк присвятив час розповіді про Національну спілку кінематографістів України.

Це був чудовий екскурс, наповнений повагою до минулого. Борденюк ділився історіями про те, якою була діяльність Спілки раніше. Це була потужна, центральна сила, що формувала кінематографічний ландшафт країни. Він нагадав про великі традиції, закладені метрами. Далі розмова перейшла до сучасних викликів, але в дуже конструктивному руслі. Борденюк пояснив, як трансформувалася діяльність Спілки зараз. Вони стали тим важливим містком між спадщиною та сьогоденням, виконуючи роль берегинь історії та підтримки. НСКУ сьогодні – це жива платформа для обміну досвідом.

Але найважливішим моментом, який зігрів усю аудиторію, була його оцінка. Борденюк із великою гордістю наголосив, що найбільше його надихає нове покоління кінематографістів. Він щиро пишається молодими режисерами та студентами, їхньою відданістю та ентузіазмом, котрі працюють в умовах війни.

42 причини чому. Чому хвилина — це майбутнє

Після ґрунтовної, але теплої розмови про історію кіно, нас винесло на найочікуванішу подію вечора. 18:15… Знову синя зала. Місце, де розгорнулася справжня кінематографічна революція. Конкурсна програма «Хвилина»!

Можна сміливо сказати, що цей блок зібрав найбільшу кількість глядачів за весь час XXI фестивалю. Це новий, унікальний формат, який довів – щоб вразити, не потрібен довгий хронометраж,Рові достатньо шістдесяти секунд. Ударна доза кіно.

На екрані 42 фільми, і це була концентрована, шалена енергія. Студенти увійшли в режим «менше — це більше». Тут були і драми, і сміливі експерименти, і чисте мистецтво спостереження та сміх, багато сміху.

Але справжній фестивальний фокус-покус стався завдяки студенту-кінознавцю 1 курсу, Артему Голубєву, поза межами фестивалю. Автор фільму «Вихід людей з метро Лівобережна у Києві» оголосив власний конкурс на найкращий відгук. Ніяких пафосних журі – відгуки оцінюватимуть шановні чергові Інституту екранних мистецтв університету Карпенка-Карого. Три призові місця — і це піца, не іронічно, найкращий приз для студента, адже кіно має бути близьким до народу (і до хорошої їжі). А кращий відгук за версією барменів Будинку кіно отримає легендарний коктейль «Біг Лебовські», підтвердження моїх слів про ідеальний  приз для студента.

Звісно, перерахувати всі 42 стрічки — це занадто. Але варто виділити ті, що залишили найяскравіший слід. Особисто мене найбільше вразили: «Білий попіл» Анни Коваль, експериментальний «Конфлікт» Валерії Царенко, метафоричний «Чому револьвери не плачуть» Юрія Позняка,  іронічний «Не заздри» Івана Мельнікова, медитативний «У його безмежжі» Таїсії Федоренчук, комедійний «What`s in the box» Кирила Солощенка та філософська «Смерть» Ольги Савченко.

Але! Цей формат неймовірно унікальний, і кожен з 42 фільмів заслуговує на вашу увагу. «Хвилина» — це доказ того, що українське студентське кіно сьогодні це швидкість, креатив і, звичайно, дуже голодна публіка.

Тривога, документалістика та музика. Як завершився день?

Якщо ви вже втомилися від тексту, вибачте, але запевняю, ми вже на фініші.

Під кінець дня фестиваль знову пішов у рознос для мене, знову дві програми паралельно. Але я не жаліюся, а аплодую потужності фестивалю цьогоріч. О 19:00 нас чекав майстер-клас композитора Микити Моісєєва, який через повітряну тривогу перенісся, а пізніше стартував у кафе, хоча за десять хвилин знову відбулося повернення до малої зали. Хаос, але непереможний.

Моісєєв провів, без перебільшення, максимально потужну лекцію про музику в кіно. Тут була справжня база і практичні інструкції, які не знайдеш у підручниках. Він не просто говорив про натхнення, він розповідав, як працювати зі звуком, як вбудовувати музику в історію. Та навіть привів всю свою родину.

Особливо цінним був його акцент на роботі та дисципліні. Він підкреслив, що муза просто так не прилітає, вона вимагає підготовки та зусиль. Поговорили навіть трохи про штучний інтелект. Ця лекція стала справжнім подарунком, особливо для майбутніх звукорежисерів.  І найголовніше – він передав нам QR-код на свою презентацію, тож знання не згорять.

Поки ми занурювалися у формули звуку, поруч фінішував документальний блок. Я встигла на останні, але сильні стрічки «Історія на шкаралупі» Людмили Ватрич, та «Жінки у війні» Єлизавети Нікітенко. Останній фільм про жінок військових та інтерв’ю військової Алли Бублик став емоційно важким, але чесним фіналом дня, розповідаючи про гендерну дискримінацію.

День завершився з багажем практичних знань від композитора та глибокою рефлексією над документальною реальністю. Я знову видихаю, на цей раз вже кажучи: Камера… Знято!

Але це ще не кінець! Адже в барі «Вавилон» Будинку кіно лунають звуки келихів. Напружений день завершено, час заслуженого відпочинку. Побачимось завтра

Автор тексту – Карташова Майя, студентка 1 курсу кафедри кінознавства
ФотоFacebookInstagram

День 5

Кульмінація “Прологу”

Останній повноцінний день цьогорічного “Прологу” перед підсумковою суботою. Завершальні перегляди програм, зустрічі з гостями та хвилювання перед оголошенням результатів цього ярмарку молодих кіноталантів. П’ятниця в повсякденному житті – більш розслаблений день, однак на цьому “Пролозі” – це нон-стоп, гра на виживання: або ти – “Пролог”, або “Пролог” – тебе! І виграти можуть тільки найстійкіші, загартовані попередніми днями, до яких… я не відношусь.

Першими на порядку денному були другі режисери. “Хоч десь вони будуть першими”, – мабуть, подумав укладач розкладу на цей день. Майстер-клас, що мав познайомити студентів із містичною професією другого режисера, проходив в Малій залі в затишній атмосфері. Містична професія тим, що в їхні обов’язки, серед іншого, входить спостереження за рухом сонця під час запланованих натурних зйомок. Контролери світанків й інших природних і надприродних явищ на майданчику — от, хто такі другі режисери.

Паралельно із цим Синя зала вже дивилася на результати роботи других і перших режисерів в 11-ому блоці ігрових фільмів. 14 стрічок за годину й десять хвилин. Щоправда, більшість з них тривали менше, ніж 5 хвилин. Перед входом до зали постійно виникає вічне питання: “Ви вже скінчили чи ще не почали?”. І тільки оплески сповіщають, що зараз ідеальний час впустити світло в темний простір.

З назв фільмів у блоці відчуття, ніби відкрив підручник з давньогрецьких міфів: “Афіна”, “Персефона”, “Тілія”. Все тому, що більшу частину блоку приділено роботам майстерні Дмитра Томашпольського “Кентаврам”. Адаптації міфів розбавляли сюрні “Все, що мені лишається” Артема Жарія й “AMPHIBOLOS LITHOS” Валерія Гриша. А ще картини із не такими оригінальними сюжетами, однак дуже специфічними назвами: “ВІДОБРАЖЕНHR” та “11010000 10111111 11010000 10110101 11010001 10000010 11010000 10111011 11010001 10001111”. Всіх, хто правильно і повністю їх прочитали заслуговують на квиток на концерт гурту “100ЛИЦR”.

Не чекаючи поки глядачі прийдуть до тями після цього блоку, одразу починається добірка чеської анімації. Такого еклектичного та психоделічного видовища жодна програма не дарувала. Стилі анімації змінюються без попередження, калейдоскоп барв часто замінює хоч якийсь сюжет, а від божевілля образів стає некомфортно. Додає ефекту перебування в психіатричній лікарні та відсутність субтитрів, які змушують розгадувати сенси пісень чеською. Найунікальнішою була анімаційна короткометражка про чеську літеру “Ř”, яка читається як м’який звук “рж”, але не кожен здатен її правильно вимовляти, тому і почується ця бідолашна літера неповноцінною. За день до цього в іншій програмі вже показували стрічку про літеру “З”. Тенденція дивна, але цікава! Ідеально описує чеський блок той факт, що під час перегляду глядачів взагалі не стримувала цензура у висловлюваннях.

Наступний конкурсний ігровий блок вже був спокійніший: романтично-депресивно-метаіронічний. За милі любовні історії відповідали “Назавжди” Ксенії Жолудь і “Сиваш” Олександра Миронюка, за похмуріші драми – “Щоденник Ніни” Євдокії Сахно та “Брудний шум” Томаса Арктойського, а за життєві для молодих кіномитців комедії – “Свиня” Поліни Пасечник і студентський короткометражний фільм Кирила Солощенка із влучною назвою “Студентський короткометражний фільм”.

Останній восьмий документальний блок став пізнавальним знайомством зі створенням виробів з гутного скла, а також сучасними дизайнерами, акторками та корифеєм українського театру. А завершальний дев’ятий ігровий — складався із максимально полярних за настроєм і посилом стрічок. Від змалювання трагедії буденності у “Звичайній п’ятниці” Єлизавети Ігнатьєвої до бешкетної “Сороки на тину” Соф’ї Саляєвої та детективної адаптації “Сойчиного крила” Івана Франка у фільмі “Пастка пам’яті” Володимира Гончарова. Від такої палітри вражень й емоцій можна вибухнути феєрверком, тож час “подихати повітрям розмов” у Малій залі.

Там вже чекав на студентів Голова Держкіно Андрій Осіпов. Не наживо, а з екрана, однак гості «Прологу» вже звикли дивитися на екран. За якісь півгодини студенти змогли поставити близько 10 важливих питань. Пан Андрій в незвичному для держслужбовця легкому тоні висловився про підтримку з боку Держкіно студентських робіт, фінансування анімації, відновлення хронікального кіно, просування українських фільмів на закордонні фестивалі, видання фахової літератури та підтримку дебютних «повних метрів».

Темп розмови був пришвидшений, проте головний її посил чіткий – Держкіну необхідно чути голоси молодих кінематографістів. З цією метою Дмитро Томашпольський, що модерував подію, висловив бажання періодично проводити подібні зустрічі в Будинку Кіно. Своєю чергою Андрій Осіпов закликав комунікувати із ним напряму, вносити нові ідеї в державне агентство. На тому і зійшлися, і за мить розійшлися, бо кіно не чекає, а вже “несеться”!
Після «виринання» знову «занурення» на дві години в анімацію. Тепер українські студентські роботи, що говорять на соціальні та психологічні теми, оспівують самотність і переповідають політичну ситуацію через комах. Найбільш вражають своїм посилом і образністю «Maskfall» Катерини Біленчук і «Самотність» Максима Рогового. Дві німі роботи, серця, яких кричать на всю залу.

На завершення, сповненого анімацією, дня показали ще 20 ізраїльських мультфільмів від студії «Wild kids animation». Ця галузь в Ізраїлі довгий час перебувала в стагнації, однак протягом останніх 20 років збільшення кількості спеціалізованих кафедр сприяли розвитку і піднесенню анімації в країні. Як помітно з представлених робіт, на митців також вплинули збройні конфлікти, що дали їм пальне для висловлення своїх емоцій і вражень у власних роботах. Це споріднює ізраїльську анімацію з українською, яка так само часто звертається до рефлексії на тему війни.

Такою була ця точно “НЕзвичайна п’ятниця”. Сповнена своєрідністю, швидкістю та шаленістю. Наче той експериментальний румунський артгауз: дикий, дивний, веселий, трохи втомлюючий, з ноткою “політики” й абсолютно незабутній.

Владислав Бебешко, студент 3 курсу кафедри Кінознавства

22 листопада 2025 року завершив свою роботу XXI Міжнародний студентський кінотелефестиваль «Пролог»

Заснований у 1986 році студентами кінофакультету Київського державного інституту театрального мистецтва імені І. К. Карпенка-Карого, фестиваль після тривалої паузи вдруге поспіль урочисто відкрився у Києві на легендарній сцені Червоної зали Будинку кіно Національної спілки кінематографістів України.

Організаторами у 2025 році виступили Міністерством культури України, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого та Національна спілка кінематографістів України за підтримки Державного агентства України з питань кіно, продюсерської агенції «Спільна перемога» та за участі ренталу PATRIOT.

Позаду — шість насичених днів:

  • перегляди студентських кіноробіт з України, Німеччини, Польщі, Литви, Чехії, Ізраїлю та Франції;
  • майстер-класи від досвідчених кіномитців;
  • сценарні пітчинги;
  • творчі вечори та спілкування.
  • У блоці «Панорама сучасного українського кіно» відбулися кінопокази та зустрічі з авторами стрічок.

Це були шість яскравих днів нових знайомств, вражень і професійного обміну.

  • Учасники та гості переглянули 244 фільми.
  • У конкурсі змагалися короткометражні ігрові, документальні та анімаційні роботи.
  • Вперше було представлено новий формат «Хвилина» — сучасний експеримент, що викликав неабияке захоплення глядачів.

До складу основного журі увійшли відомі діячі кіномистецтва:

  • Роман Балаян — режисер, сценарист, продюсер;
  • Сергій Тримбач — письменник, кінознавець, заступник Голови НСКУ;
  • Ярослав Пілунський — оператор, воїн;
  • Олександр Гусєв — кінокритик;
  • Валерія Сочивець — режисерка, сценаристка, продюсерка, засновниця ТО «СУК»;
  • Єва Зур’ян — студентка магістратури КНУТКіТ, продюсерка, дистрибʼюторка;
  • В’ячеслав Туряниця — аспірант КНУТКіТ, кінознавець, режисер;
  • Жанна Озірна — кінорежисерка, сценаристка;
  • Марина Врода — режисерка, сценаристка, продюсерка;
  • Альона Пензій — кінокритик, історик анімації.

Спеціальна програма «Хвилина» оцінювалася окремою командою професіоналів та молодих митців:

  • Єва Базів — студентка КНУТКіТ, режисерка фільму-переможця у Швеції;
  • Андрій Ширко — режисер, генеральний продюсер «Шмальгаузен»;
  • Марія Стопник — акторка театру й кіно;
  • Дмитро Сова — актор театру, кіно та дубляжу, Захисник України;
  • Аглая Ногіна — художниця, авторка виставки «Архіпелаг»;
  • Михайло Маслобойщиков — режисер, член «Сучасного українського кіно» та НСКУ;
  • Арсеній Сєрий — барабанщик, що працює з провідними українськими артистами;
  • Євгеній Гудзь — актор драматичного театру та кіно.

Спілка кінокритиків України в рамках фестивалю оголосила конкурс рецензій та відгуків на фільми конкурсної програми, у якому взяли участь всі учасники фестивалю. Ці роботи оцінювало професійне журі СКУ у складі:

  • Оксани Волошенюк — голови Спілки, старшої викладачки кафедри кінознавства;
  • Людмили Новікової — завідувачки кафедри продюсерства аудіовізуального мистецтва та виробництва;
  • Сергія Тримбача — заслуженого діяча мистецтв України, доцента кафедри кінознавства.

А тепер про головне – нагороди та лауреатів Міжнародного студентського кінотелефестивалю «Пролог» 2025!


Переможці фестивалю

Гран-прі – «AMPHIBOLOS LITHOS», Валерій  Гриша

Найкращий ігровий фільм
«Скляні замки» – реж. Герман Сержанов 4 курс, ОПП «Режисура кіномонтажу»
Художній керівник курсу – Микола Базаркін

Найкращий сценарій ігрового фільму
«Намалюй мені ніч» – Марія Соболь випускниця, 4 курс, ОПП «Режисура телебачення»
Художній керівник курсу – Василь Вітер

Найкраща чоловіча роль
Денис Кирій-Федосенко – фільм «Закопали труп» 3 курс, ОПП «Організація кінотелевиробництва»
Керівник курсу – Микола Мазяр

Найкращий продюсер фільму
Герман Сержанов – «Скляні замки»4 курс, ОПП «Режисура кіномонтажу»
Художній керівник курсу – Микола Базаркін

Найкращий оператор неігрового фільму
Катерина Скрипченко – 3 курс, ОПП «Кінотелеоператорство»
Художній керівник курсу – Богдан Вержбицький

Найкраща операторська робота (неігровий фільм)
«GRAND JETÈ» – Анастасія Нагач 4 курс, ОПП «Режисура телебачення»
Художній керівник курсу – Олександра Пономаренко

Програма «Хвилина»

Найкращий фільм програми «Хвилина»
«My Persona» – реж. Ірина Жидкова 2 курс, ОПП «Організація кінотелевиробництва»
Керівник курсу – Дмитро Томашпольський

Спеціальний приз (програма «Хвилина»)
«Shadows» – реж. Катерина Коваленко 3 курс, ОПП «Режисура анімаційного фільму»
Художній керівник курсу – Степан Коваль

Спеціальний приз (програма «Хвилина»)
«Привіт, привіт» – реж. Антон Малиновський 2 курс, ОПП «Організація кінотелевиробництва»
Керівник курсу – Дмитро Томашпольський


СПЕЦІАЛЬНІ ПРИЗИ ЖУРІ:

«Інтерлюдія» – реж. Вероніка Воловик 2 курс, ОПП «Режисура ігрового фільму
Художній керівник курсу – Сергій Маслобойщиков

«За те, що я такий, як ти» – реж. Юрій Позняк 2 курс, ОПП «Драматургія кіно і телебачення» Художній керівник курсу – Андрій Бабік

«Гетерохромія» – реж. Ольга Приходько 4 курс, ОПП «Кінотелеоператорство»
Художній керівник курсу – Сергій Крутько

«Морозець» – реж. Катерина Коваленко 3 курс, ОПП «Режисура анімаційного фільму»
Художній керівник курсу – Степан Коваль

Спеціальна позаконкурсна відзнака Cinecittà
«Лід нескінченності» – реж. Любов-Марія Карпів 2 курс, ОПП «Організація кінотелевиробництва»
Керівник курсу – Дмитро Томашпольський

  • Special Award – «Feline Sense» (Ізраїль, анімація) Nitay Kinkulkin
  • Special Award – «Fire Drill» Film University Babelsberg (Німеччина) – Maximilian Villwock
  • Special Award – «Polio» FAMU (Чехія) – Klára Kubenková
  • Special Award – «Paper Dream» FAMU (Чехія) – Laura Boráros
  • Special Award – «Men in Dark Times» (Литва) European Humanities University, Vilnius – Aliaksei Rodzik
  • Special Award – «Поцілунок» (Польща) Анна Дубина
  • Special Award – «My Grandmother» Film University Babelsberg (Німеччина) – Polina Piddubna

Призи від Національної спілки кінематографістів України та Сертифікати від компанії Патріот-Рентал, які надають право для переможців на безкоштовне замовлення кінознімальної техніки та освітлювального обладнання у розмірі 20, 15 та 10 тисяч гривень протягом 2025-2026 рр. 

  • Перше місце 
    Покажи мені свободу“, реж. Богдан Туровський, 2 курс, ОПП «Організація кінотелевиробництва» Керівник курсу – Дмитро Томашпольський 

  • Друге місце 
    «Інтерлюдія», реж. Вероніка Воловик, 2 курс, ОПП «Режисура ігрового кіно» Керівник курсу – Сергій Маслобойщиков 

  • Третє місце 
    «Відображення», реж. Ангеліна Зеленюк
    Керівник курсу – Оксана Артеменко


ВІДЗНАКИ СПІЛКИ КІНОКРИТИКІВ УКРАЇНИ:

  • Найкраща студентська рецензія на конкурсний фільм, 1 місце – Владислав Бебешко (кафедра кінознавства, 3 курс), рецензія «Сізіф на ковзанах» на фільм Любов-Марії Карпів «Лід нескінченності»
  • Найкраща студентська рецензія на конкурсний фільм, 2 місце – Олег Зозуля (кафедра кінознавства, 2 магістерський курс), рецензія «Саша, винеси сміття. І повертайся» на фільм Максима Пшеничного «Я йду»
  • Найкращий студентський репортаж дайджесту «Прологу» – Поліна Мельничук (кафедра кінознавства, 2 курс), огляди «ХХІ Міжнародний студентський кінотелефестиваль “ПРОЛОГ” відкрився!» та «Мозаїка вівторка»


ХХІ Міжнародний студентський кінотелефестиваль «ПРОЛОГ» 2025 завершено! До зустрічі на «ПРОЛОЗІ-ХХІІ»!

Епілог «Прологу»: ретроспективний погляд

Епілог «Прологу»: ретроспективний погляд

22 листопада кінофестиваль «Пролог» був офіційно завершений нагородженням переможців і промовою ректорки КНУТКіТ імені І. К. Карпенка-Карого Інни Кочарян. Який фестивальний тиждень передував цьому? Застосуємо улюблений кіношний метод – флешбек.

Для щоденних оглядів фестивалю вперше в його історії була створена окрема редакторська група, яка складалась з 7 студентів-кінознавців. Поліна Мельничук, яка робила репортаж з церемонії відкриття 16 листопада, відзначала велику кількість почесних гостей, серед яких перша заступниця Міністра культури України Галина Григоренко.

Варто додати, що в залі були присутні також народні артистки України Лариса Кадочникова та Алла Сергійко, заслужений діяч мистецтв України Тимофій Кохан, кінорежисер Валентин Васянович тощо. Щемною «червоною ниткою» вечору стали архівні кадри «Прологу» 1980-1990-х років із закадровим голосом Дмитра Томашпольського, на яких студенти пізнавали своїх майстрів у власному, 20-річному віці: тяглість поколінь, данина шани вчителям – це те, про що в сучасному швидкоплинному світі багато хто забуває.

В перший день фестивалю, 17 листопада, зали були заповнені глядачами. За спостереженнями кінознавця Кирила Коломійця, найбільший відгук аудиторії здобула містична драма «Відьма» режисера Олексія Риндіна – «безумовно красиво знята, змонтована, зіграна і що важливо — розказана історія». Відбулась перша творча зустріч в рамках програми «Панорама сучасного українського кіно» – режисер Денис Тарасов презентував свою історичну драму «БожеВільні». Наприкінці дня студенти-композитори організували живий простір пошуку, експерименту та щирого звучання на власному творчому вечорі.

В перший день фестивалю, 17 листопада, зали були заповнені глядачами. За спостереженнями кінознавця Кирила Коломійця, найбільший відгук аудиторії здобула містична драма «Відьма» режисера Олексія Риндіна – «безумовно красиво знята, змонтована, зіграна і що важливо — розказана історія». Відбулась перша творча зустріч в рамках програми «Панорама сучасного українського кіно» – режисер Денис Тарасов презентував свою історичну драму «БожеВільні». Наприкінці дня студенти-композитори організували живий простір пошуку, експерименту та щирого звучання на власному творчому вечорі.

Свого екватору фестиваль сягнув публічною розмовою з продюсеркою та режисеркою Валерією Сочивець. Попри не найбільшу кількість присутніх, кінознавиця Уляна Небікова підкреслювала протилежну кількість питань, які «не закінчувались: про гроші, про натхнення, про пошук себе» тощо. Паралельно відбувся показ історичного епічного фільму «Довбуш» і зустріч з його режисером Олесем Саніним. Серед конкурсних фільмів, відзначених пані Небіковою цього дня – «Ковчег» Івана Колотухіна, «Бронза» Єлизавети Сегай, «Оператор» Дмитра Маляра, «Амадея» Алли Ульянової, «Інтерлюдія» Вероніки Воловик, «The Visitor» Яни Петрикової.

Детальніше та цікавіше розповісти про 4 день, 20 листопада, ніж це зробила кінознавиця Майя Карташова, не вийде ні в кого. Глядачі «стрибали з віртуальних мостів із іноземними кіношколами прямо в реалії українського держфінансування, а з комедійних «Уроків толерантності» Аркадія Непиталюка, у напружену тишу документальних блоків». Стартував день онлайн-зустріччю з представниками світових кіношкіл, на якій студентка Варшавської кіношколи Анна Дубина розповіла про нюанси кінонавчання за кордоном і «кухні» кіновиробництва. У програмі «Панорама сучасного українського кіно» відбувся показ комедії «Уроки толерантності» та зустріч з її режисером Аркадієм Непиталюком.

В рамках програми кіношколи «Film University Babelsberg» Майя Карташова виокремила анімаційну документалістику «My Grandmother is a Skydiver» режисерки Поліни Піддубної. Найбільшу кількість аудиторії, ймовірно, за всі дні фестивалю зібрав показ програми «Хвилина», під час якого були продемонстровані 42 фільми хвилинного хронометражу. День завершився теоретично-практичним майстер-класом композитора Микити Моісеєва, автора гіпнотичної музики, зокрема, до поетичної драми «Коли падають дерева».

З притаманною йому авторською іронією описав останній повноцінний фестивальний день кінознавець Владислав Бебешко. За майстер-класом «Професія – другий режисер» презентували анімаційний блок чеської кіношколи «UMPRUM», «еклектичне та психоделічне видовище». Програма «Панорама сучасного українського кіно» завершилась показом найкасовішого українського документального фільму (до 2024 року) «ЮКІ» та зустріччю з його режисером Володимиром Мулою. В онлайн-форматі зі студентами зустрівся голова Держкіно України Андрій Осіпов, який наголосив на необхідності чути голоси молодих кінематографістів. Під завісу дня були показані 20 анімаційних фільмів ізраїльської студії «Wild Kids Animation» – як зазначив Владислав Бебешко, створених під очевидним впливом ізраїльсько-палестинської війни.

У фінальний день фестивалю відбулася жвава дискусія «Студентське кіно 2025. Температура тіла», присвячена підсумкам цьогорічного фестивалю та плануванню його наступної едиції вже з завтрашнього дня. Серед присутніх – Дмитро Томашпольський, студенти різних спеціальностей і університетів, кінокритики Олена Коркодим і Олександр Гусєв.

Учасники й організатори говорили про важливість роботи над помилками, зокрема технічними, які допоможуть підвищити рівень фестивалю вже наступного року. Щодо повернення до формату показів з розбивкою на творчі майстерні присутні не дійшли спільного знаменнику, Олександр Гусєв побачив плюси в обох варіантах.

Також була обговорена «гаряча» тема відбіркової комісії та її необхідності в подальших едиціях фестивалю. З метою створити драматургічний конфлікт («Без конфлікту кіна не буде!») з єдиним присутнім на дискусії членом відбіркової комісії, кінознавцем Олегом Зозулею, та підвищити ту саму «температуру тіла» Дмитро Томашпольський у притаманній йому експресивній манері вдався до 10-хвилинного монологу на декілька тем одночасно, врешті прийшовши до висновку, що на студентському фестивалі відбіркова комісія не потрібна (хіба що для суто технічної селекції), оскільки якщо початківцю не вказати на недоліки в межах самого фестивалю, а просто не допустити його фільм(и) до участі, то українське кіно позбавиться потенційного майбутнього генія – «Ви думаєте, я одні шедеври знімаю? У мене з 30 фільмів – 27 не шедеври». Почувши, що пан Зозуля згоден з більшою частиною висловлених тез, пан Томашпольський зітхнув і невдалі опоненти потиснули один одному руки наприкінці заходу.

Церемонія закриття пройшла без особливих ексцесів. Члени журі нарікали на надто велику кількість конкурсних фільмів (244), попросивши наступного року для кожної програми створити окреме журі.

Попри надлишок глядацьких емоцій, судді змогли винести справедливі вердикти: головний приз фестивалю у авангардного, антинаративного фільму Валерія Гриші «Amphibolos Lithos», найкращим ігровим фільмом визнаний «Скляні замки» Германа Сержанова, неігровим – «Поговори зі мною, тату» Вероніки Лях, анімаційним – «Межа» Вероніки Аювджи. У програмі «Хвилина» переміг фільм Ірини Жидкової «My Persona».

Слушно були відзначені найзріліші фільми фестивалю – «Я йду» Максима Пшеничного (приз за найкращу режисуру ігрового фільму), лаконічна, пронизлива адаптація основних меседжів п’єси Наталки Ворожбит «Саша, винеси сміття», та «Інтерлюдія» Вероніки Воловик (спеціальний приз «за магію кіно») – за продуманістю загальної концепції абсолютно не студентські твори.

Звичайно, що без роботи критиків жоден фестиваль відбутись не може. За найкращу студентську рецензію на конкурсний фільм Спілкою кінокритиків України був нагороджений Владислав Бебешко (рецензія «Сізіф на ковзанах» на фільм Любов-Марії Карпів «Лід нескінченності»), за найкращий репортаж дайджесту «Прологу» – Поліна Мельничук (огляди «ХХІ Міжнародний студентський кінотелефестиваль “ПРОЛОГ” відкрився!» і «Мозаїка вівторка»), обидва лауреати – члени редакторської групи цьогорічного «Прологу».

Керівник групи, магістрант Олег Зозуля, посівши 2 місце в конкурсі рецензій та отримуючи нагороди за своїх колег, наголосив, що це велика шана – здобути такі призи від своїх вчителів. Відтак, завершуючись, фестиваль, немов Уроборос, повернувся до своєї початкової точки – поваги до тих, хто тебе виплекав.

Огляди всіх авторів, згаданих у тексті, можна прочитати тут.
Інтерв’ю з учасниками «Прологу» доступні за посиланням.

Автор тексту – Зозуля Олег, магістрант кафедри кінознавства
Автори фото – Потанін Станіслав, Мірошниченко Богдана, Мельничук Поліна, Іваненко Федір